Eerste bewoners AZC

woensdag 05 oktober 2016

Na maanden van discussie, gesprekken met voor- en tegenstanders, inzet van de klankbordgroep en vele anderen, ging de gemeenteraad in september 2015 akkoord met het voorstel een AZC in Hardenberg te vestigen.
Spontaan vroegen inwoners waar ze zich konden opgegeven als vrijwilliger.

Een toen, toen werd het stil.
Achter de schermen werd gewerkt aan het uitwerken van de plannen en het verwerken van de  vergunningen. In het voorjaar werd aan de Jachthuisweg een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de bouw van het centrum, gevolgd door de plaatsing van de woonunits en kantoren.

Eind september bezocht ik met een delegatie van de gemeenteraad het centrum. Met de gedachte dat iedere inwoner zijn eigen kamer krijgt, stapte ik het terrein op. Onder de indruk vertrok ik een uur later weer. Een woning bestaat uit twee kamers, een douche en een toilet. In de ene kamer slapen twee personen, mogelijk een echtpaar. In de andere kamer in de woonunit slapen vier personen. Twee maal twee stapelbedden, een tafeltje met vier stoelen en een tv. Eten koken moet gedaan worden in een gezamenlijke keuken.

De fractie van de ChristenUnie heeft ingestemd met het voorstel een AZC in Hardenberg te vestigen vanuit de gedachte dat in onze gemeente ruimte is voor mensen die ontheemd zijn en vanuit ons geloof dat we hierin een taak hebben. We weten dat er mensen anders over denken. Dat is ieders goed recht. We hebben respect voor de mening van de ander en hopen dat zij respect voor ons standpunt kunnen opbrengen.

De vrijwilligers kunnen nu de handen uit de mouwen steken en de dertig medewerkers gaan aan de slag. We wensen ze veel energie bij de begeleiding van de asielzoekers.

Zelf het AZC  bekijken? Bezoek de Open Dag op zaterdag 8 oktober.

Reacties op 'Eerste bewoners AZC'